Så efter mina två månader har jag kommit fram till lite skillnander mellan mitt hemland och landet som jag numera kallar mitt hem. Så det blir alltså en liten lista av saker som skilljer sig åt men också lite saker som folk anser om svenskar, som jag nu fått höra ett tag. Jag tror jag börjar med dem.
 
  • När jag pratar svenska i allmänheten med en annan svensk frågar folk om vi pratar franska.... Inte ett dug likt mer än några små ord.
  • Ingen vet vad sverige ligger... Mångar gissar på att det ligger när Schweiz vilket jag inte riktigt kan hålla med om.
  • Det värsta är när folk tror sig kunna veta ord på svenska och utalar det men värsta breda amerikanska utalet och de anser att jag ska veta precis vad jag menar... Vilket jag verkligen inte gör.
  • Man får alltid höra IKEA, men jag älskar ju IKEA så ska inte vara den som klagar!
 
Så listan på annorlunda saker.
  1. Allt med toaleten är annorlunda, den sitter lägre, vattnet spolas på ett annat sätt, oftas är pappret mycket tunnare och det är en spak på sidan man trycker ner. Ja precis allt med toaletten är nu mera annorlunda. Jag kommer ihåg när vi kommit ut från plannet och genom tullen och vi var såå kissinödiga så vi sprang så fort vi kommit ut till närmsta och det kändes som att jag skulle sätta mig på golvet eftersom den var så långt ner. Så var ju inte fallet men den var mycket lägre än vad jag räknat med.
  2. Folk säger att de inte är religösa men tror mig de är dem. Min familj sa till mig att de inte var religösa men jag anser något helt annat. Kanske eftersom att Sverige är så himla olika, första gången jag gick till kyrkan utan ett brölop eller liknande var när jag skulle komfimera mig. Och varför gjorde jag de... Japp en hemsk sanning, paket, paket och åter paket. Fanns det ett sätt för mig att få paket fler gånger än jul och min födelsedag skulle jag definitivt ta den! Hör är man inte speciellt religös om barnen går i hebrew school och även om man inte äter kosher undviker man sådant. Barnen bryr sig inte alls men Liz hon äter inte alltid allt här hemma. Men jag och barnen får ju äta som vi vill och de är huvudsaken för mig! 
  3. Folk kan inte köra bil. Man tar ingen hänsyn till varandra, och jag har nog tutat fler gånger här än vad jag någosin kommer göra i Sverige. Detta eftersom att folk bara kör ut framför än och många gånger har en olycka varit nära av att folk inte kollar en extra gång.
  4. Folk är stressade, folk har verkligen inte tid för något, speciellt inte att köa. Och att vänta det gjorde man ju på stenåldern här ska det gå fort!!
  5. Man måste tipa på allt, och till alla. Står det att min mat kostar 12 dollar då är det var jag tänker betala, men sedan tillkommer skatt så typ 1 dollar till och sedan tip på de, 20% alltså 2,4 dollar, jag ger då två dollar och då kostade min mat helt plötsligt 15 dollar istället.... Jag gillar inte att ge dricks.
  6. Mat, mat och mat, det är så mycket konstigt extra fett i alla mat här, och alla portioner man får är ofta gigantiska och man tar hälften med sig hem så har man middag till kvällen med. Nej men det är verkligen stora portioner.
  7. Påfyllning, ingår i princip på allt du väljer att dricka, håller mig ofta till vatten men skönt att få glasset påfyllt utan att behöva säga till.
  8. Folket, även om alla är stressade så är alla mycket trevliga och folk pratar gärna med en. och när de får veta att man kommer från ett annat land blir det ännu mer pratglada.
Så där, en liten lista till er. Idag har jag skrivit in mig på ett gym så nu ska det bli ändring på denna vila som nu varit. Var där med Ola imorse och imorgon ska Franzi hämta mig. Vi var ute och åt lunch idag och hon är verkligen en trevlig tjej så jag hoppas att vi verkligen kan klicka och fortsätta umgå mycket!
 
Nehe nu ska jag dricka upp mitt te, kolla på project runway och sedan revenge. Om jag bara kunde se hela sverige bakar här.. Livet hade varit sååå mycket enklare.
 
Imorgon börjar min första college class så det ska bli spännande, helgen kommer alltså bestå av de och på söndag ska jag försöka få in ett träningspass med och kanske en träff med Ola. Vi hörs där hemma!
 

Kommentera

Publiceras ej