Efter studenten hade jag en mycket tydlig bild av vad som skylle ske, men först skulle jag ju ta studenten! Något som alltid varit så långt borta skulle äntligen komma nära och får upplevas av mig! En helt fatatisk vecka men mina finaste vänner och godaste drinkar! Och efter denn mycket roliga vecka väntades 4 jobb veckor innan mitt riktiga äventyr skulle börja, och eftersom jag alltid sagt 4 veckor ska jag jobba och sen åka börjar min hjärna nu fatta att det inte längre är 4 veckor kvar, det är 2,5 veckor kvar istället. Dagarna flyger allt för snabbt förbi och även om 19 dagar känns som en evighet vet jag att det bara är en liten smula av all den tiden som jag har väntat! Och som så många frågar nu,
 
- Hur känns det? Har du någon resfeber ännu?
Mitt svara alla gånger:
- Jag tror inte riktigt jag kommer fatta det förens jag sitter på flyget och verkligen är på väg, men samtidigt är jag helt full av alla olika känslor, energisk över allt som ska hända men samtigt ledsen över att inte träffa min familj, släkt och vänner på ett helt år! Förhoppningsviss kommer de och träffar mig men då blir det en gång på hela detta året så det är ju ändå inte så mycket!
 
Men att sitta här i skrivandes stunde och fundera på allt som händer och hur nära den där dagen är gör ändå att det pirrar i magen och jag längtar lite extra! Att säga att jag inte är nervös skulle vara att ljuga men å andra sidan är nog min längtan och mina förhoppningar större och nervositeten kommer få sig en smäll i magen av alla andra känslor!
 
ni får en update på listan med!
 

Pappersarbeten:

- Beställa försäkring från länsförsäkring.

- Betala försäkringen.

- Betala faktura

- Läs, signera och skicka in Agreement Form till CC

- Ta kopia på slutbetyg och skicka in till CC

- Ta kopia på körkort och skicka in till CC

- Fylla i och skicka in beställning av polisregisterutdrag (skicka in kopia på personbevis eller pass, betala i förskott, sätt in på konto)


- Fylla i och skicka polisregister utdrag samt betala

- Skicka in polisregisterutdrag till CC

- Förnya mitt pass

- Boka tid för och göra en hälsoundersökning

- Boka tid för och göra ett turbekulostest på vårdcentralen? Eller är jag vaccinerad?

- Sedan skicka in Health Evaluation till CC

- Få flygbiljetterna och skriva ut dem

- Kopiera alla viktiga papper!!!

 

Internationellt körkort:

- Fylla i beställningsformuläret och skicka det

- Göra en kopia på körkortet (ska skickas med)

- Fixa ett foto (ska skickas med)

- Betalas efteråt, faktura

 

Amerikanska ambassaden:

- Fylla i visumansökan DS-160 online

- Skriva ut Confirmation Page när det är klart, ska tas med till ambassaden

- Beställa personbevis 120 alla relationer

- Läsa och signera DS-2019 (och SEVIS)

- Fixa färgfoto, ett digitalt att ladda up i DS-160 och ett framkallat som ska tas med till ambassaden

- Passet måste ha förnyats!! ska tas med till ambassaden

- Betala visumavgift på internet och få kvitto på det, ska tas med till ambassaden

- Fixa "Proof of founds", ska tas med till ambassaden

- Ordna med resa till Stockholm

- Besöka ambassaden

- förberedelsemötet hos CC, datum bokat!

 

Att köpa:

- Presenter till värdfamiljen

- Ny resväska

- Ny väska till laptopen

- Småsaker så som duschtvål, schampo, balsam, åksjuketabletter, hårborste osv

- Almanacka för ett år minst

- Beställa ett par foton att ta med till USA

- Ny kabinväska med rätt mått!!

- Svenskt godis att ha med mig till USA och äta när jag får hemlängtan

- Extern hårddisk (USA?)

 

Övrigt:

- Tandläkarbesök

- Kolla upp min bindningstid på abonnemanget och vad jag ska ha i USA

- Säga upp mitt friskis kort

- Fylla i "Prepare for your year"

- Fylla i "Pre-departure workbook"

- Skriva packningslista

- Städa ur garderoben och rummet

- Test-packa

- Packa på riktigt

- Beställa dollar att hämta ut på Köpenhamn (behövs inte, fick på studenten)

- Säga hej då till släktingar

- Säga hej då till vänner

- Avskedsfest

- Säga hej då till mamma, pappa och Emmelie

Kommentera

Publiceras ej